zondag 23 februari 2014

Zwijmelen op Zondag with an edge......

Zo'n eerste vrije dag is altijd raar en moeilijk. En dat terwijl het gewoon zaterdag was. Hing lang rond in pyama en op de bank. Ineens een beetje katterig en bah. Gewoon niet lekker geslapen en rottig gedroomd. Over het gesprek van afgelopen donderdag.
 Daar had ik nog niet over verteld hè?
Over hoe een gesprek met de ggd arts ivm vrijstelling voor schoolplicht (art 5 onder a lpw) verdacht veel leek op een verhoor ala Raad vd K. Hoe ik meteen al te horen kreeg dat we ons niet mochten verschuilen achter zijn pdd-nos. Dat zijn gedrag op dat moment in haar ogen zorgelijk was voor een 15 jarige. (hij raakte flink overprikkeld en geagiteerd) Toen kwam ze met allerlei oplossingen. Alsof die nog nooit de revue gepasseerd waren. Kwam ze met een geweldig idee om een of ander centrum in te willen schakelen....die gewoon meer van hetgeen al niet hielp in houdt. Waarom zijn ze toch zo bang om de regie bij de ouders te laten en te accepteren dat niet ieder kind een vierkantje is. Dat je ook rondjes, rechthoekjes, ja zelfs driehoekjes en ovaaltjes en ruitjes hebt. En dat de rondjes, driehoekjes en vierkantjes wel door hetzelfde gat kunnen maar de ovaaltjes en rechthoekjes en ruitjes niet passen. Dat je dan wel heel erg moet gaan schaven en buigen en draaien. Dat je met al dat geschaaf wel van alles stuk maakt. Bij de een erger dan bij de ander maar toch! En laat men nu de voorkeur voor schaven hebben en het buigen en draaien onzin of op zijn minst lastig vinden.


Voor dit schooljaar zou ze nog wel vrijstelling willen adviseren maar niet voor de duur van zijn leer(schoolaanwezigheids)plicht. Nee want dan kreeg hij nooit een opleiding.(?) Toen ik zei dat ik lerares ben en dat thuisonderwijs ook onderwijs is raakte ze in de war."
"Het was wel ingewikkeld hoor," zuchtte ze steeds.
Iets wat ik maar niet snap. Hoezo ingewikkeld? Het is zo klaar als een klontje! Als ze nu eens ophouden met hun eigen plan op te willen dringen kan Zoon zich in alle vrijheid ontwikkelen en uiteindelijk als hij er klaar voor is, die opleiding gaan doen voor een beroep naar keuze. Ik denk dat dat sneller is dan zij nu durven geloven. Zij gaat ervan uit dat vrijstelling betekent, dat hij achterover leunt en nooit meer iets gaat leren. Terwijl hij thuis meer heeft geleerd dan op zijn school ooit voor mogelijk is. Dat ze geen informatie mocht opvragen bij school en de instelling die hem op wou sluiten vond ze vreemd en lastig  Zo kreeg ze het beeld niet duidelijk klaagde ze. Ik heb het nog geprobeerd uit te leggen maar ik denk dat ze er niet veel van begreep. Ik raakte zelf ook al meer overprikkeld/in de war van haar en van het gesprek. Hoe leg je iemand nu uit wat autistiform gedrag is als ze wel al een mening heeft maar geen echte kennis. Vreselijk...alsof je het wegpoetst met training en therapie. En alsof het vertonen van autigedrag een falen van de ouders is.
Ingewikkeld......
Foei mevrouw de dokter.
Het lijkt er eerder op dat U een paar goede boeken moet gaan bestuderen over deze materie.
Om te beginnen deze:
Autisme vanuit ontwikkelingsperspectief - Martine Delfos.
En deze:
Hoogsensitieve personen - Elaine Aaron.
Omgekeerd brilliant- Linda K Kreger Silverman
En tenslotte:
Misdiagnose van hoogbegaafden- James Web
Heel misschien begrijpt U dan waarom de standaard oplossingen niet werken!?!


Het valt ook niet mee,
om mensen, die aan het roer staan duidelijk te maken, dat anders ook écht anders betekent. Dat anders gewoon anders is en iets te maken heeft met stoornissen, foutjes van moeder natuur, of falende ouders. En dat de mensen, die aan het roer zijn juist de personen, die van anders een groot probleem maken, omdat zij blijkbaar zo star zijn, dat ze anders niet aankunnen. Over autisme gesproken zeg...pfffffff


Dan is het nu tijd voor Tina Turner,
fijne Zondag!!!!




4 opmerkingen:

  1. Iedereen moet tegenwoordig in een malletje passen, binnen een systeem en volgens een protocol geholpen (?) worden. Het gaat om mensen, niet om gevallen.
    Jij mag jezelf een Proud Mary noemen, hoor, want je vecht als een leeuwin voor je kinderen. En je laat daardoor die zorgmensen ook eens nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Protocol ja...oeffff vies woord ;)
      De vraag is of je zo überhaupt mensen kan helpen. Ik geloof daar niet zo in.
      moi blijft gewoon doorvechten totdat het niet meer hoeft!

      Verwijderen
  2. Hoi Bibje ik zei altijd jullie hebben makkelijk praten jullie hebben t uit een boekje geleerd (ja boekje niet erg respectvol) maar ik maak t echt mee.
    Ik ben zo vaak wanhopig gewest door die hulpverlening. Het aller- allerergste was 2 jaar geleden. Man was erg ziek en ik kreeg een zware depressie met veel angsten, zegt de psych die, echt waar, Wijsbek heet, na een half uur jij word niet meer beter want je hebt niet genoeg om voor te leven.
    Ik weet dus uit ervaring dat je je rot moet vechten ook al hebben zij alle titels (en macht) van de wereld. Ik wens je heel veel sterkte en veel liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een arrogantie zeg ....mijn tenen krommen ervan :(
      Je vraagt je toch af waarom ze dit soort uitspraken doen. Het lijkt haast wel dat ze er genoegen in scheppen een ander een snert gevoel te geven.
      Mooi dat ik dat kadootje niet meer aanneem....

      Ik wens jou ook heel veel sterkte X

      Verwijderen