donderdag 13 februari 2014

In de war

Het is de dag na de dag, dat we bij de psych geweest zijn in het VU.
Ik ben er nog in de war van.
Heb Zoon niet eens gevraagd hoe die het nu ervaren heeft.
Hij was stilletjes, erg in zichzelf gekeerd. Het was ook zo een raar uur. Het leek wel een inquisitie. Als in een spervuur werden er allerlei vragen op hem en ons afgevuurd waarop dan het liefste een helder antwoord gegeven moest worden.
Kan je het je voorstellen, een autist die zijn diepste gevoelens even op tafel legt bij een wildvreemde. En dan ook nog eens zo helder dat iedereen het begrijpt? Om nog maar niet te spreken over de ongelooflijke onnozelheid van de psych die het autisme in een gesprek niet als een probleem zag. Ik ben er gewoon nog in de war van. Ze snapte er he-le-maal niets van! Ik wist gewoon op een gegeven moment niet meer waar en hoe ik antwoorden moest, het kwam toch niet aan. En Zoon ging in de weerstand! Iets wat zij zag als er geen zin in hebben. Hoe fout kan je zitten als je dit gedrag niet herkend? Dan is het hele oordeel toch al geveld. Dan mij zo minzaam aanspreken...."u noemt het weerstand, ik zeg dat hij er geen zin in heeft".......GRRRRRRR
Het leek verdacht veel op hoe het vorig jaar ging bij de psych van het FACT en later bij de meisjes van de Raad.
Als klapper op de vuurpijl begon ook deze vrouw over onze vermeende ontkenning van het autisme van Zoon. Ik reageerde als gestoken en werd boos. Hoezo staat dat nog in het dossier???? Ik heb de psychologe al verzocht om correctie, en nu staat het er nog steeds in. Ze begon over bjz en over de rechtszaak. Geen ots? Het leek wel een teleurstelling......maar wat heeft dat hiermee te maken?
Het geeft me geen goed gevoel,
haar verwachtingen van Zoon, dat hij zich nu niet erg meisjesachtig gedraagd. Games spelen is jongensgedrag, zijn kleding was ook erg jongensachtig. Daarbovenop de heftige ontkenning van vader, die blijft roepen dat hij het nooit gezien heeft. Ik voelde me daar echt voor joker zitten. Toen ook nog de hoogbegaafdheid naar voren kwam, wat natuurlijk niet uit de standaard test naar voren was gekomen had ik helemaal zoiets van, wat doen we hier nu eigenlijk?
Ze was de hele tijd bezig om ons ervan te overtuigen dat we het helemaal fout hadden. Ze creëerde een sfeer van achterdocht. Iemand die mensen behandeld moet een goede  sfeer en veiligheid creëren, maar dat was hier totaal niet het geval. Zoon hield zijn mond dicht, en al wat er bij hem nog uitkwam was dat hij in de war was.


Ik ook!!!


Hij zou volgens haar gewoon geen zin hebben....niet in school, niet in niks.....en zelf willen bepalen wat goed voor hem was. Waar heb ik dat riedeltje toch eerder gehoord. Ojah, bij die andere psych en bij die ene enge orthopedagoog.
Die typisch autistengedrag omschreven als was hij een dwarse puber, die de regels aan zijn laars lapte. Die typisch autisten gedrag als manipulatief gedrag zagen. Genoeg om hem op te sluiten, om hem eens flink de waarheid te laten weten in een gesloten setting. Dat je je maar hebt te voegen naar de wensen van een ander. Dat je maar hebt te leren dat je in een groep MOET functioneren, ook al zit je veel liever het grootste deel van je leven lekker alleen. Dat je maar hebt te slikken wat zij voor je bedacht hebben op school, ook al ben je veel slimmer dan dat. En dat allemaal uit bezorgdheid voor het kind. Yeah right.


pfffffff


In ieder geval is het advies dat zij er niet mee verder gaan.
Hun mogelijkheden(namelijk praat-therapie en praat-therapie en praat-therapie) zijn uitgeput. Bovendien denkt zij dat het aan zijn autisme ligt dat hij in de war is. Of ik naar een goede psychiater wil gaan? Dan kan die wellicht hem dat aan zijn verstand peuteren, dat het een autisten-ding is dat hij in de war is over zijn gender-identiteit?
Nou nee dank u,
wij hebben al iemand anders gevonden.
Iemand die vanuit zijn hoog-gevoelige karakter en zijn onderpresterende-hoogbegaafdheid naar zijn autistische gedrag gaat kijken. En van daaruit hulp gaat bieden.
Wat ik  nu wel ga doen is het dossier opvragen,
ze heeft een onrust opgewekt bij mij , die ik gerustgesteld wil zien worden.













4 opmerkingen:

  1. Ik heb ook alleen maar slechte ervaringen met psychiaters. Er zullen best vriendelijke exemplaren tussen zitten, maar voorlopig ben ik nog steeds van mening dat zij meer van mij geleerd hebben dan ik van hen.
    Ik wens jullie moed en vertrouwen. En sterkte voor allebei!
    liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je zegt ja...dat zit daar dan minzaam achter de tafel en dan hebben ze niet eens sjoege van het probleem....te triest voor woorden.
      Dankje Kakel

      Verwijderen
  2. OMG wat een gedoe weer. Ja van onze gezondheidszorg moet je het maar hebben die weten tenminste wat goed voor je is..........

    BeantwoordenVerwijderen