donderdag 31 oktober 2013

Vermilioen

frustratietekening
Bibje




Ik heb nieuwe stabilo's gekocht. Met dikke en fijnschrijfpunt in één stift. Het oude set had bij een aantal favoriete kleuren een versleten fijnschrijfpunt. En dat was bar lastig.
Moest ik eerder niets van stiften hebben heb ik ze nu omarmd om mee te schrijven en te tekenen. De kleuren sprankelen, en het gaat allemaal zo smooth. Helemaal als ik in dat ene journal schrijf, waarvan de witte blaadjes zo glad zijn dat je er alleen maar overheen kan zweven. Tis geen boekje om in te schilderen nee, dat gaat niet zo super...hoewel, met ecoline zou het wel weer kunnen.
Ecoline...jaaaa
Ik kan me mijn eerste set ecoline nog wel herinneren. Van mijn ouders gehad. Van talens. Alle kleuren van de regenboog, maar de allermooiste was wel de vermiljoen. Die naam alleen al, ik droomde duizend mooie kunstwerken met vermiljoen.
Mijn vader zei altijd dat hij die kleur de mooiste vond, omdat hij als kleine jongen juist met die kleur mocht schrijven als hij erg zijn best had gedaan. Toen schreven ze nog met kroontjespennen. zwarte inkt...blegh....maar dat mooie vermiljoen, dat maakte alles goed hahaha

Ik heb een diep verlangen naar tekenen en schilderen,
niet zoals nu in huis in een hoekje, nee zoals op de academie, toen ik elke dag achter een schildersezel kroop. Uitgedaagd werd, ondergedompeld werd, daar was waar ik wou zijn. Het waren de gelukkigste jaren van mijn leven.
Waarom ik dat opgegeven heb??????
Waarom ik juist dat stuk, wat me zo gelukkig maakte in de koelkast zette?
Hele goeie vraag!
Ik heb al jaren geen supergroot schilderij meer gemaakt en al jaren geen echte expositie meer gedaan. Om nog maar te zwijgen over de onderwerpen, die ik schilder. Waar zijn nu die modellen, en portretten waar ik zoveel lof voor kreeg?
Ze liggen op zolder, ik heb na mijn academie jaren geen model meer gemaakt. En ook de portretten waren minimaal.
Misschien moet ik eens op zoek gaan naar een model, en dan consequent gaan schetsen. Wat ik toen kon kan ik nu ook.
Als ik het mezelf maar eens een keer gunde.
Ja vooral dat, vooral dat...............



Geen opmerkingen:

Een reactie posten