zaterdag 2 januari 2010

~Pasta choca beregoed~

http://farm1.static.flickr.com/24/100770763_eb12662701_o.jpg

Kennen jullie deze nog?
Wij maakten er behalve lekkere boterhammetjes met pasta
ook chocimel van als de cacao op was.
En lekker dat het was.
Het is niet meer....
Overgegaan naar de Ruyter werd het een heel ander smeerseltje.
Een waar gemis kan ik wel zeggen,en ik ben niet de enige gezien de reacties op blogjes* wereldwijd over deze pasta.

Ik weet nog hoe mijn vader helemaal ontgoocheld was toen zijn favoriete pasta er niet meer was.
Eerst was daar ongeloof,
"het zou toch niet waar wezen????"
toen boosheid, daarna verdriet en uiteindelijk berusting.
Echt lekker pasta eten op een wit broodje was voorgoed over.
Hij heeft nog zelf pasta gebrouwen en dat was ook wel ongeveer lekker maar de smaak van
pasta-choca-beregoed was niet zo makkelijk te evenaren.
Toch heeft hij lang geen andere pasta gegeten dan zijn eigen gebrouwen
" pasta-choca-Dirk-goed ".
Al die anderen vond hij te dik,zoet,smakeloos....affin,ze voldeden niet.
Hij heeft het wel geprobeerd hoor,daar niet van,maar nee, het was niet echt zijn ding.
Wij gingen geruisloos over op de hazelnotenpasta enzo.
Hoewel die lang niet zo lekker zijn als die ene die niet meer is!!!!!!!

Ik ben inmiddels de traditie van pasta maken maar gaan voortzetten,
en ik moet je zeggen dat het aardig lukt,
hoewel het niet hezelfde smaakt is het wel erg lekker geworden.
Ik gebruik dezelfde cacao als mijn vader, en ik gebruik honing om te zoeten en een beetje water(ik hou van puur,geen melk....bederft ook te snel)
Bij komend voordeel is ook dat ik altijd genoeg heb,
ik maak gewoon weer nieuwe als het op is.
Pure cacao is er nog altijd
(wel even op de verpakking kijken want ook hier word je genept waar je bij staat)
en honing is er ook altijd.
Ik heb die goedkoopste van de Deka,die ook nog eens koudgeslingerd is
(dus alle voedingstoffen zitten er nog in)
Zo heb ik dus mijn eigen pasta-industrie opgezet.
Voor huisgebruik welliswaar maar toch.
Misschien kan ik wel een handeltje beginnen.
Waarom niet.
Dan verkoop ik de enige echte Bibje-pasta.....pasta-choca-Bibje-goed...........jaaaaa,
goedkoop en lekker en gezond en puur natuur!
Wat?
Wil u het recept?
Jaaa echt niet,
zoek dat zelf maar uit,
dat zeiden ze bij Friese Vlag ook.**
Het product mag dan al decennia lang niet meer verkocht worden het recept blijft geheim.
Nou vooruit dan,
cacao plus honing en een beetje water,
dat is alles,
even roeren
en voila
PASTA
~




*http://kwaster.web-log.nl/kwaster/2006/02/pastachoca.html
**http://forum.fok.nl/topic/934178

6 opmerkingen:

  1. Beregoed Chocopasta...heet nu Sjokade, pure pasta, alleen nog te koop in Noorwegen. Ik laat regelmatig enkele "bekers" van 500 gram meenemen door Noorwegengangers. Tekoop in de supermarkten aldaar voor 30 kronen (3,85 euro)
    Wil je meer weten meel me dan maar
    gerard@recreatieduiker.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben al lang op zoek naar de enige echte chocopasta uit de jaren 60 en zou graag een doos willen bestellen, maar ik weet niet bij wie. Kan u mij vertellen hoe ik daar achter kom? Mvg leomaartense@outlook.com

      Verwijderen
  2. Jaaa dat is toch die pasta van "ik zag twee beren broodjes smeren, o het was een wonder, het was een wonder beren wonder dat die beren smeren konden hihih,hahaha stond erbij en keek erna ". Of zit ik verkeerd in ieder geval mis ik die kleverige chocopasta ook heeeerlijk :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heerlijk;

    alleen al in gedachten water op de tong.

    gemeld op nobodyhere.com

    waar veel insekte de baas zijn

    groeten van jochem

    BeantwoordenVerwijderen