vrijdag 24 april 2009

tralalala week 2

We zijn twee weken verder,
twee hele weken zonder koelkast,
twee weken aanpassen,anders eten en vooral anders inkopen.
Waar ik eerder voor meerdere dagen tegelijk kocht moet ik voor bepaalde dingen nu echt elke dag naar de winkel.En dan vooral niet al te vroeg.Ik merk nu toch ook echt wel dat de hoeveelheden in de winkel standaard te groot zijn,portie veelvraat of portie met lesje voor het vriesvak/koelkast .Waar je voorheen(zeg zo'n 10 jaar terug)alles gewoon zelf kon afwegen en dus kocht wat je nodig had moet je nu vaak voorverpakte groenten kopen;
voorverpakt vlees,voorverpakte kaas (in gezinsverpakking als het even kan),
alles wordt alvast voor ons in porties verdeeld.
Grote porties........en vooral ook dure porties,want ik vraag niet om kant en klaar veel voer,waar ik snij en verpakkingskosten(met verpakkingstax!) voor moet betalen.
Ik hou steeds over,en soms is het zomaar verrot,week,slap of gewoon slijm geworden.
Maar ja,ik heb ook geen krop in het water gezet,beetje stom weer.

De koelkast,die nu dus niet meer koelt,stinkt ook meer,
de groentenlucht komt je tegemoet zodra je de koelkast open doet.....
daaaaaat is tuinkers
(of boerenkool of citroen....)
Ik heb al een kopje backing soda erin gezet,schijnt te helpen.
Ik moet er niet aan denken hoe het anders geroken zou hebben zeg....lekker is anders.
Eigenlijk hoort het ook niet meer in een afgesloten kast,er moet lucht circuleren,dan blijft het ook koeler.Ik wil dus een echte provisiekast,luchtgekoeld!!!!De koude kamer dus,op het noorden als het even kan,want dat scheelt....maar ja,op mijn noorden zit de wc en de meterkast en de voordeur en de huiskamer.Waar ik de provisiekast in dit geheel moet plaatsen weet ik niet hoor.Onder de trap hangt een verwarmingplaat.
Daar hebben ze goed over nagedacht,die architecten van welleer.

Affin,
voorlopig ben ik nog niet uitgeleerd,ondanks de mooie adviezen enzo,moet ik het toch allemaal proefondervindelijk uitvogelen.Wat wel lekker is is dat het toetje nu ook weer eens een ijsje kan zijn,zo vers uit de snackbar!!!!Jammer wel dat ik ze niet zelf meer kan maken,die lekkeren echte fruitijsjes.....maar ja...daar staat een veel lagere energierekening voor tegenover.
By the way,
ik heb afgelopen week 10 kwh verbruikt,en dat met flink gecomputer en tv/dvd/video kijken......het scheelt echt wel ?
~

1 opmerking:

  1. Hallo Bibje,

    Ik heb je ervaringen van een koelkastloos leven met aandacht gelezen. Hoewel het voordeel van de energiebesparing voor de hand liggend is, geeft het comfort van een koelkast bij ons wel de doorslag. Wij werken voorlopig nog beiden voltijds, het is voor ons onmogelijk om elke dag naar de winkel te gaan, om vanalles in te maken om het te kunnen bewaren, etc... We hebben nu een kleine koelkast, moeten zelden eten weggooien (wat ik toch ook wel heel belangrijk vind) en hoeven niet elke dag naar de winkel.

    Ik vind het bewonderenswaardig, zo'n koelkastloos leven, maar in onze huidige situatie ben ik toch heel blij dat we er wel eentje hebben :-)

    Groetjes,
    Kelly

    BeantwoordenVerwijderen