vrijdag 7 november 2008

~vaste klant~

Ik ben helemaal weg van de kringloop,al jaren!Ik kocht daar mijn meubelen(nu heet dat broccante,toen was het oude troep),babykleertjes,die ouderwetse hoge kinderwagen,mijn verschillende serviezen, lampen,gordijnen,dekbedhoezen,washandjes voor 10 cent de stuk,een piano voor 85 euro,hoefde alleen maar gestemd te worden, bloempotten te kust en te keur,allerlei prularia en veel videobanden voor de kinderen en kleding,stapels heb ik daar weggekocht.Ja de kringloop is mijn favoriet.
Het zit in mijn bloed zullen we maar denken,want mijn vader was er ook graag.
Hij begon er ook mee,met oud spul verzamelen bedoel ik,lang geleden,toen de kringloop nog niet eens bestond! Hij kocht zijn meubeltjes bij Cherrie Ouddijk(ik weet niet of het hier goed staat maar hij handelde in tweedehands goed)Wij wisselden vaak van inrichting......dat was in de jaren 80,straatarm en toch steeds weer wat anders.
Dat werd trouwens altijd aangevuld met wat mijn vader vond bij de BAK.
Op zijn fiets heeft hij heel wat kilometers afgefietst door de straten van Den Helder,om de mooiste dingen daar te vinden die mensen weggooiden.
Toen al,het overconsumeren is al heel wat decennia oud.
Die Jan de Bouvrie stoel die hij vond was dus wel design ,weet je wel,mijn vader moest het helemaal opnieuw bekleden(met limoen groene grofgeweven stof,zo modern waren wij toen!!!!)maar dat maakte niks uit.
Ik heb wat in die stoel gezeten,dat was echt mijn plekje.
En dan dat kuipstoeltje,ook zelf bekleed,op een trompet voetje!donkergrijze rib en een witte voet.....zo'n guitig ding.Maar helaas ,oma kwam op visite en haar derrière was toch lichtelijk te groot voor het kuipje.......hij stierf een vroege dood,door de midden geklieft!Maar niet getreurd,het volgende was alweer gevonden ,
zo ging dat toen.
Ik heb ook jaren op een draadkruk gezeten met een zelfgemaakt kussentje wat achteraf een hele dure designkruk was.(die was weggegooid dus )Ik luisterde daarop naar de radio-uitzendingen van Dick de Booy,nooit geweten dat we zo'n schat in huis hadden.
Heel veel hifi vond hij bij de BAK en dat repareerde hij dan.
Dus hadden we allen een setje,en ik had zelfs een tveetje op mijn kamertje.
Toen hij genoeg gevonden had ging hij op de markt staan om het te verkopen,
en heel wat mensen waren maar wat blij met de gevonden spulletjes van mijn vader en zijn broer die inmiddels ook aangestoken was.
Ik heb ook heel wat gewinkelt in hun kraam.
En dus ook in de kringloop.
Dan weer alleen ,dan weer samen met mijn vader en vaak kwamen de kinderen en ik hem daar tegen.Mijn kinderen gaan nml ook graag naar de kringloop,er is ook veel speelgoed te koop,mijn zoon haalde daar zijn verzameling transformers vandaan voor een paar dubbeltjes per ding,mijn dochter kocht er haar winkeltje en talloze knuffels en spelletjes.
De Kringloop is echt een begrip bij ons thuis.
Vandaag was ik er weer,
op zoek naar ontbijtbordjes,die sneuvelen bij mij om de haverklap.Ik vond er 3 naar mijn zin dit keer,en de volgende keer vind ik er vast nog wel 3 of meer.
Ik heb er wel hele serviezen vandaan gehaald.
Ze zijn bij mij nooit een heel lang leven beschoren,en daarom koop ik ze daar.Een kwartje voor een bordje,50 cent voor een diepe,een kwartje voor een theekopje met schoteltje,dat soort prijzen.
Daar haal ik mijn hart op,voel me schatrijk als ik weer wat gescoord heb.Ik heb vandaag dus heel wat gescoord naast de 3 ontbijtbordjes; 4 diepe borden,nog nagelnieuw.En kleding dus,een paar setjes voor dochterlief met dure merkspullen ertussen....een jottum trui voor maar 1,75 ,je lacht je helemaal wild,op marktplaats geef je daar vele malen meer voor.Ze wisten vast niet wat ze in de handen hadden.Een nieuwe broek,wat shirten en vestjes en een mooie cars-rok voor de feestdagen(hij is roze en nog nieuw.....vindt ze helemaal het einde.Ik hoef alleen nog een shirtje of blouse ervoor te vinden)
Maar ook voor mezelf nog een paar leuke dingen,ja ik ben goed geslaagd weer deze keer.Twee mooie rokken,en een skinny jeans,samen een tientje.
Ik zag nog veel meer......
maar ja,je kunt niet alles hebben ,ook niet als het bij de kringloop vandaan komt.
Een ding is zeker,de kringloop en ik zullen elkaar nog lang zien.
~Ik ben echt vaste klant!~
~

Geen opmerkingen:

Een reactie posten